الهی به امید تو

همه مطالب از سر دلتنگی خواهد بود

الهی به امید تو

همه مطالب از سر دلتنگی خواهد بود

سوماخبالان دا سو داشیه جاغام

پنجشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۷، ۰۷:۴۱ ب.ظ

به نام حضرت دوست که هر چه داریم از اوست


سلام

"سوماخبالان دا سو داشیه جاغام" چیست؟

ما ترکها یه اصطلاحی داریم به نام (سوماخبالان دا سو داشیماخ) یعنی تو آب کش آب حمل کردن و کنایه است از  با جان و دل کار کردن 

بچه تر که بودم وقتی به بزرگترهای فامیل تو کارای سخت مثل اسباب کشی منزل و ... کمک میکردیم و  از جان و دل کار می کردیم ، اونا هم میگفتن عیب نداره ان شاء الله عوضش منم تو عروسیت (سوماخ بالان دا سو داشیه جاغام) با آبکش آب حمل میکنم. که معمولا یکی دیگه میگفت بگو آلوچه حمل میکنم و دیگری میگفت شاید مراسم عروسی تابستون نبود و افتاد زمستون ؛ بگو میوه حمل میکنم (منظور تو همون آبکش بود) و از این حرفا 

که ما رو  یجورایی خر میکردند :)) و تا میتونستن اَزَمون کار میکشیدن :))


حالا به هم نسل های خودم فکر میکنم، 90 درصدشون هنوز مجردن و 70 درصدشون اصلا از فکر ازدواج افتادن.

یکی نیست به همون بزرگتر ها بگه حمل آب با آبکش ؛ پیش کش .

بیایید یه کاری کنیم که ازدواج آسان صورت بگیره . با جهیزیه معمولی و خونه معمولی و مهریه معمولی و .... هر چی که مانع هست.




داریم میریم مهمونی، پلیورَم رو پوشیدم ، پیرهنم از زیر کمی جمع شد (طبق همیشه) به خواهرم میگم این خط رو برطرف کن (مثل همیشه) اونم میگه عجب حساسی تو ، بهش فکر نکن

نمیدونم من اینجوریم دیگه نمیتونم ، اون یه تیکه چروک ناراحتم میکنه ،

حالا تو فکر کن ، این سنگینی ای که چند ساله هر روز تو قلبم احساس میکنم چجور تحمل میکنم

گاهی کم میارم و برا خودم آرزوی مرگ میکنم.


پ ن :گاهی وقتی با خدا درد و دل میکنم ؛ میگم خدایا : من از تو چیزی را میخواهم که تو خودت به آن امر کرده ای ...

  • آشنای غریب

نظرات  (۹)

  • مریــــ ـــــم
  • شاید بتونم بگم یکی از حسرت های تقریبا بزرگ زندگیم رو ترک نبودنم میدونم
    اینقد خوب تحمل میکنی که چندسال دیگه میگی من چطور اینارو تحمل کردم
    پاسخ:
    چی بگم !! :)))

    چند سال به نظرت خوبه ؟

    من دوست دارم تموم بشه 
    یا رومی رومی یا زنگی زنگی 
    واقعا سخته...خیلی!تحمل میکنید چون میدونید رفع موانع دست شما نیست و دست خداست...
    یه دوستی داشتم یه روز گلایه کرد از خدا که چرا فلان و بهمان... فرداش داشتیم با آیات قرآن تفال میزدیم واسش اومد؛"هل یستوی الاعمی و بصیر"
    هرکسی به یه صورتی آزمایش میشه دیگه...

    پاسخ:
    الان من هندونه ها رو کجا بزارم؟ شب یلدا هم نزدیکه :)))
    صبر بر درد نه از همت مردانه ی ماست 
    درد ازو صبر ازو همت مردانه از اوست ...

    متاسفانه منم گاهی گلایه هایی دارم
    البته نه به اون شکل
    بذارید یه جایی که هوا یکم سرد باشه:))
    ان شاء الله شب یلدا سرتون واسه امرخیر شلوغه
    پاسخ:
    چشم

    ان شاء الله :))
    خیلی امیدوارم 

    دارم فکر میکنم تو بیان درد هممون از یه جنسه حالا کمی بالا کمی پایین
    پاسخ:
    تقریبا شاید 
    ممنون 

  • جناب منزوی
  • سلام
    خوش گذشت؟ :)
    ان مع العسر یسرا ... ان شاءالله
    پاسخ:
    سلام
    حکایت
    غربت آن است که در جمعی و جانانت نیست!
    یا
    من در میان جمع و دلم جای دیگریست 
    بود

    خدا دوبار تکرار کرده : فإنّ مع العسر یسرا
    کاملا درک می‌کنم...
    پاسخ:
    اههههم
    به قول جناب خان 
    مییییییدوونُم  مییییییییییدوووونُم
    جدی گفتم :))
    پاسخ:
    مییییییدوونُم  مییییییییییدوووونُم

    ولی جدای شوخی یه چیزایی حدس میزنم
    جمله ی اخر چقدر قابل درکه
    پاسخ:
    منظورتون پی نوشته؟

    بله.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی